Edellisessä rakennusprojektijutussa tuli mainittua, että ensimmäiset ikkunat oli saatu paikalleen syksyllä 2001. Kuusirannan rakennusvaiheista ikkunaosuus oli yksi suuritöisimmistä. Kuvaan ensin yksinkertaisemman osuuden, eli (pääosin) tehdasvalmisteiset ikkunat.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Tuolla aikaisemmin oli jo esillä piirros tampuurista, jossa oven yläpuolella on kaari-ikkuna. Olin lisäksi piirtänyt samanlaiset talon molempiin päätyihin. Ikkunoiden ulkonäön olin valinnut sen perusteella, mitä olin joissakin maaseututaloissa nähnyt.

Olin tavattoman ihastunut kaari-ikkunoihin ja sen vuoksi niitä tuli Kuusirannan mökkiin peräti viisi kappaletta. Kaksi suurta ikkunaa päätyseiniin katon harjan alle ja kaksi pienempää tampuurien harjan alle ovien yläpuolelle.

1136770.jpg

Tampuurien suorakaiteen muotoiset sivuikkunat olin piirtänyt kuusiruutuisiksi, mutta niistä tuli kolmiruutuiset.

 

1136804.jpg

 

Kaikissa edellä kuvatuissa ikkunoissa tehdasvalmisteisuus näkyy selvästi ja esimerkiksi kaari-ikkunoiden pienat ovat hyvin simppelit, pelkät yksinkertaiset rimat, jotka menevät ikkunan päällä.

 

 

Mainitsin, että kaari-ikkunoita oli yhteensä viisi. Se viides ei sitten olekaan uutuuttaan hohtava tehdasvalmiste, vaan aito vanha ikkuna, joka oli miehelläni tallella usean vuoden takaa. Ikkuna on kotoisin Lahdesta, jostain jo toistakymmentä vuotta sitten puretusta talosta. Sille piti löytää paikka, ja se löytyi talon sisäpuolelta.

 

1136828.jpg

 

Siellä se ikkunavanhus nyt istuu ryhdikkäänä kuin parhaimpina nuoruuden päivinään.