Viime postauksessa kyselin alla olevan kasvin nimeä. Monet tunnistivat kasvin tulikukaksi. Mutta mikä tulikukka? Niitä kun onkin monenmoisia.

1833152.jpg

Mikko tunnisti kasvin tummatulikukaksi. Rod Herwig:n Kasvitietosanakirjassa kerrotaan näin: ”Luonnonvaraisena Etelä-Suomessa kasvava vanhan asutuksen seuralaiskasvi, joka viihtyy lämpimillä paikoilla. Kukkii heinä-syyskuussa.” Kasvin pituudesta ei tässä kohtaa puhuta mitään, mutta minulla se on ainakin metrin mittainen. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Mikko neuvoi lajimäärityksen varmistamiseksi tarkistamaan, ovatko palhot tiheän violettikarvaiset. Sen tein; otin likinäköisen silmälasit pois päästä ja tarkistin: näkyi aivan selvät violetit karvat.

 

Mikolle kiitokset tunnistuksesta, ja myös sanavarastoni kasvattamisesta! Olen ehkä joskus kouluaikana sattunut sanaan ’palho’, mutta muistijäljestäni se oli täysin kadonnut. Nyt tiedän, mikä se on… ainakin tummatulikukassa J.

 

Olen viime vuosien aikana oppinut monen perennan nimen. Ainakin niiden noin 200:n, jotka metsäpuutarhastani löytyy. Sen sijaan luonnonkukkien tuntemukseni ei ole juurikaan parantunut viime kesän tilanteesta. Iloitsen kuitenkin suunnattomasti, jos näen jonkun uuden luonnonkukan putkahtaneen metsäpuutarhaan. Joskus saan blogistaniassa myös tapaamalleni luonnonkukalle nimen.

 

Joka vuosi metsäpuutarhan luonnonkasvien määrä kasvaa. Sydämessäni sykähtää, kun tunnen, että kasvit ovat hakeutuneet mieluisalle asuinpaikalle juuri minun puutarhaani!   

Olen pyrkinyt ja suorastaan yrittänyt tehdä puutarhaani pienen niityn. Se ei aivan onnistunut niin kuin olin ajatellut, mutta jotain kuitenkin siihen suuntaan. Siankärsämöt, niittyleinikit ja harakankellot kukoistivat heinäkuussa.

1833164.jpg

1833165.jpg

Päivänkakkarat ja erilaiset heinät kukoistavat sopuisasti eri puolilla metsäpuutarhaa.

 

1833168.jpg

 

Hiirenvirna on noussut koristamaan kuusta.

1833177.jpg

Eräänä päivänä huomasin omasta mielestäni erikoisen kukan. Ensimmäinen mielleyhtymä, joka minulle tuli siitä, oli isoisoäidin aikaiset pitsiset aluspöksyt. Kuinkas sattuikaan, osuin Taviokuurnalla saman kukan kuvaan, ja mukana oli myös nimi: nurmikohokki.

 

1833185.jpg

 

Tällaiset pienenpienet kukat ovat kukkineet jo useamman viikon.

1833192.jpg

Myös nämä luonnonkukat ovat minulle nimettömiä...

 

1833197.jpg

 

1833201.jpg

 

Tämä sininen näyttää hyvin paljon samannäköiseltä kuin kaukasiantörmäkukka. Olisiko luonnossa olemassa ihan vain törmäkukka?

 

Aina yhtä kiitollisena otan tunnistuksia vastaan. Iloitaan vielä täysillä kesästä!