Loma Kuusirannassa alkaa viikonloppuna ja sehän merkitsee puutarhan ja pihan suunnittelua, kasvien siirtelyä, kivien kantamista, mullan kärräämistä, rikkaruohojen kitkemistä, kirppiksillä käyntejä, kesäteatteria, jäätelöä, mansikoita ja toivottavasti myös vieraita. Mies on lisäksi uhkaillut vierasmajan maalaustöillä ja pelkään, että se saattaa jotenkin koskettaa myös minua…

 

Vanhojen hirsirakennusten pystyttäminen ja pihan moninaiset rakennusvaiheet ovat aiheuttaneet sen, että olen joutunut laittelemaan kasveja milloin minnekin ja rakentamisen edetessä siirtelemään niitä sitten muualle. Ensimmäiset kasvit jouduin istuttamaan kaukaisimpaan metsännurkkaan, ja sieltä olen vähitellen lähestynyt taloa. Nyt alkaa olla niin valmista, että voin lopultakin siirrellä kasveja sellaisiin paikkoihin, joihin olen niitä alun perin ajatellut. Muun muassa pionit siirtyvät syksyllä paraatipaikalle: muurin päälle talon ja vierasmajan väliin.

Tässä näkyy vähän muuria, joka on vielä kasvien osalta lähes paljas, mutta johon olen suunnitellut jo vaikka mitä. Taustalla on vierasmaja, joka maalattaneen loman aikana.

Raportointi jatkuu loman jälkeen. Hehkuvaa heinäkuun alkua!